25 اردیبهشت, 1403 | May, 14, 2024
اخبار منتخب سردبیر

ماینرهای غیرقانونی کریپتو در ایران به جریمه و حبس بیشتری محکوم خواهند شد

دولت ایران قصد دارد مجموعه قوانین جدیدی را اجرا کند که مجازات ماینرهای غیرقانونی بیت کوین را افزایش می‌دهد.

از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009 و همچنین ارزهای دیجیتال بعدی، این صنعت همیشه بحث‌برانگیز بوده است.

در سرتاسر جهان، اکثریت کشورها در تلاش هستند تا قوانین و مقرراتی را برای رمزارزها وضع کنند.

در ایران، در حالی که دولت به ماینینگ قانونی ارز دیجیتال اجازه می‌دهد، مقامات سال گذشته به منظور کاهش فشار بر عرضه انرژی کشور، استخراج غیرمجاز را سرکوب کردند.

ایران با ماینرهای غیرقانونی کریپتو برخورد می‌کند

یکی از مقامات ارشد شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق کشور (توانیر) گفت که قانون جدید جمهوری اسلامی شامل حبس متخلفان و لغو پروانه کسب خواهد شد.

به گزارش تهران تایمز به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد خدادادی بهلولی گفت:

«مجازات های افزایش یافته شامل افزایش حداقل سه برابر و حداکثر پنج برابر جریمه نقدی، حبس متخلف و ابطال پروانه کسب در مورد افراد متخلف است.»

این مقام مسئول گفت:

«سوء استفاده از برق یارانه‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال، کیفیت برق شبکه سراسری را پایین می‌آورد و وسایل برقی مردم مانند تلویزیون، یخچال و کولر را از بین می‌برد.»

خدادادی گفت:

«استخراج ارز دیجیتال با استفاده از برق یارانه‌ای برای مشترکین خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری غیرقانونی است.»

ایجاد کمبود برق

ایران در اواخر ماه مه سال گذشته استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان بخشی از اقداماتی برای کاهش دفعات کمبود برق که مقامات مسئول افزایش تقاضای برق در تابستان گرم و خشک می‌دانند، تقریباً چهار ماه غیرقانونی اعلام کرد.

ایرنا فاش کرد که سرلشکر حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران گفت: 7000 ماینر کامپیوتر در یک مرکز متروکه در غرب پایتخت دستگیر شدند.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط فرآیندی به نام ماینینگ تولید می‌شوند. در ماینینگ آرایه‌های قدرتمندی از رایانه ها برای حل پازل‌های پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند.

یک مرکز بزرگ استخراج بیت کوین

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Elliptic در مطالعه خود اعلام کرد که ایران تقریباً 4.5 درصد از کل استخراج بیت کوین را به خود اختصاص داده‌است. این میزان استخراج صدها میلیون دلار درآمد از ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند که می‌توان از آن برای کاهش تأثیر تحریم‌های ایالات متحده استفاده کرد.

منبع: bitcoinist

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *