21 اردیبهشت, 1403 | May, 10, 2024
اخبار منتخب سردبیر

محدودیت‌های COVID مانع عرضه یوان دیجیتال در بازی‌های المپیک زمستانی پکن می‌شود

اگرچه ورزشکاران و کارکنان پشتیبانی که برای المپیک 2022 پکن می‌آیند هنوز گزینه استفاده از ارز دیجیتال را برای پرداخت در بسیاری از مکان‌ها دارند، اما طبق گزارش‌ها، آزمایش بین‌المللی CBDC (ارز دیجیتال بانک مرکزی) چین به دلیل همه‌گیری با موانعی مواجه است.

بر اساس گزارش روز دوشنبه سی‌ان‌ان، ورزشکاران، مقامات و روزنامه‌نگاران بازی‌های المپیک این کشور تا حد زیادی از جمعیت چین در یک «حباب» قرنطینه‌ای جدا شده‌اند تا از شیوع COVID-19 جلوگیری کنند. این اقدامات احتیاطی همراه با تصمیم دولت چین برای محدود کردن تعداد تماشاگران حضوری ممکن است باعث شود افراد بسیار کمتری یوان دیجیتال را به عنوان روش پرداخت در این رویداد بزرگ آزمایش کنند.

کریگ سینگلتون، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت:

«بازی‌های المپیک می‌توانست اولین فرصت واقعی برای گردشگران و شهروندان چینی برای آشنایی با یوان دیجیتال باشد. اما با تصمیمی که دولت چین گرفت تعداد تماشاگران المپیک را به‌شدت محدود کرد و این درب به‌شدت بسته شد. این تصمیم به تنهایی، بیش از هر چیز دیگری، احتمالا پذیرش انبوه ارز دیجیتال را بیشتر به تاخیر می اندازد.»

تقریباً 11000 نفر از جمعیت چین در یک حباب جداگانه نگهداری می‌شوند. بازدیدکنندگان خارجی و چینی هم خارج از این جباب اصلاً اجازه حضور در بازی‌ها را ندارند. با وجود این اقدامات مقامات المپیک در چهار روز گذشته 119 مورد ابتلا به کووید-19 را “در بین ورزشکاران و کارکنان” شناسایی کردند.

 

تست کووید برنده مدال اسنوبرد المپیک پس از ورود به چین مثبت شد https://t.co/SuhNIsJAGJ pic.twitter.com/gE4KV6MEDC
— NBC OlympicTalk (@NBCOlympicTalk) 28 ژانویه 2022

 

انتظار می‌رود تقریباً 3000 ورزشکار از 91 کشور در بازی‌های المپیک امسال شرکت کنند. اما مثبت بودن تست کووید-19 از هر فرد به تنهایی می‌تواند به رقابت برای بسیاری از افرادی که با آن فرد در تماس بوده است پایان دهد. در طول بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ که سال گذشته برگزار شد، با اینکه توکیو تحت محدودیت‌های مشابه برای شرکت‌کنندگان عمل می‌کرد اما ۷۸۸ مورد مثبت را در بین ورزشکاران، کارکنان و داوطلبان ثبت کرد.

نگرانی ایالات متحده از استفاده از CBDC

حتی اگر بازی‌ها به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر در خارج از محدودیت‌ها اجرا می‌شد، قانون‌گذاران ایالات متحده از مقامات المپیک خواستند ورزشکاران را از استفاده از CBDC در طول رویدادها منع کنند. در ماه ژوئیه، سناتورهای مارشا بلکبرن، راجر ویکر و سینتیا لومیس نامه‌ای در این راستا به کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده نوشتند. آن‌ها مدعی شدند که چین می‌تواند از CBDC برای نظارت بر ورزشکاران و تماشاچیان در چین و پس از بازگشت به ایالات متحده استفاده کند. این کمیته به ورزشکاران پیشنهاد کرد که گوشی‌های هوشمند خود را در خانه بگذارند و تنها در چین از تلفن‌های «موقتی» استفاده کنند. زیرا تلفن‌های هوشمند ممکن است به «نرم‌افزارهای مخرب» آلوده شوند.

مقامات چینی مرحله آزمایشی یوان دیجیتال را در آوریل 2020 آغاز کردند و هزاران دلار از CBDC را به ساکنان شهرهای بزرگ چین اهدا کردند. تراکنش‌ها با استفاده از یوان دیجیتال از زمان راه‌اندازی آن به بیش از 13 میلیارد دلار رسید. تقریباً 10 میلیون تاجر تا نوامبر 2021 کیف پول‌های دیجیتال را برای CBDC فعال کرده‌اند. اوایل ماه گذشته، بانک خلق چین کیف پول یوان دیجیتال خود را برای مرحله آزمایشی دیجیتال منتشر کرد.

راه‌اندازی CBDC در چین اغلب توسط قانونگذاران ایالات متحده به دلیل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی مورد استناد قرار گرفت و فدرال رزرو به‌طور‌ بالقوه در یک نوآوری بزرگ فناوری عقب مانده است. برخی از مقامات دولت ایالات متحده بنا به گزارش‌ها از یوان دیجیتال به عنوان یک تهدید امنیت ملی به دلیل تأثیر بالقوه آن بر دلار به عنوان ارز ذخیره جهان یاد کرده‌اند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *