14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
مقالات منتخب سردبیر

نخبگان مالی: بیت کوین بد است، CBDCها خوب هستند و استیبل کوین‌ها، ای بدک نیستند

BIS چیست و چرا باید به نظر آن اهمیت داد؟

(BIS (Bank of International Settlements بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی است که اساسا مرکز تمام بانک‌های مرکزی است. ماموریت آنها حمایت از پیگیری بانک‌های مرکزی برای ثبات پولی و مالی از طریق همکاری‌های بین المللی و عمل به عنوان یک بانک برای بانک‌های مرکزی است.

ارزهای دیجیتال در نقطه عطف اصلی قرار دارند. در حالی که پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای کنترل بیشتر دولتی بر افراد آماده است، ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها در مقابل یکدیگر قرار دارند و به تراکنش‌های بدون مجوز اجازه می‌دهند که سیستم‌های بانکداری سنتی را دور بزنند.

این مقاله تلفیقی از نقل قول‌ها و نکات برجسته دومین اجلاس نوآوری BIS است که در 22 تا 23 مارس 2022 برگزار شد و نحوه تفکر قدرت‌های مالی در مورد ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

در حالی که برخی نخبگان مالی را تحقیر می‌کنند و نظرات آنها را بی‌ارزش می‌دانند، من رویکرد مخالف را در پیش می‌گیرم. سرمایه‌گذار محتاط باید به دنبال درک ایده‌ها و دستور کار خود باشد. نخبگان مالی قدرت زیادی برای هدایت مقررات و قوانینی دارند که به شدت بر آینده امور مالی و پرتفوی کسانی که دارایی‌های رمزنگاری‌شده دارند تأثیر می‌گذارد.

بیت کوین

آگوستین کارستنز مدیر کل BIS در سخنرانی خوش‌آمدگویی و افتتاحیه بر پایداری به‌عنوان یک ارزش کلیدی سیستم‌های مالی تاکید کرد و گفت:

«سیستم مالی آینده نباید خطرات بی‌موردی را برای محیط زیست ایجاد کند. مصرف بیش از حد انرژی مربوط به برخی رمزارزها نمونه‌ای از این موارد است. رمزارزها نشان می‌دهند که وقتی محصولات فناورانه بدون توجه به پیامدهای اجتماعی گسترده‌ترشان توسعه می‌یابند، چه اتفاقی می‌افتد.»

رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم  مبتنی بر استخراج اثبات کار (Proof of Work) هستند که نیاز زیادی به الکتریسیته دارند که به شدت مورد انتقاد است.

در همان جلسه، François Villeroy de Galhau (رئیس، هیئت مدیره و رئیس BIS، بانک فرانسه) موارد زیر را پیگیری کرد:

«استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان وسیله پرداخت بسیار حاشیه‌ای است، زیرا هیچ یک از ویژگی‌های اساسی ارز را ندارد و بیت‌کوین واقعاً یک ذخیره‌کننده ارزش نیست، بلکه یک دارایی حدس و گمانی است که تا حدودی شبیه به گل لاله هلندی قرن هفدهم است.»

این استدلال پیتر شیف بدون ارزش ذاتی است. یا همانطور که دوست دارم در توییتر به این شکل آن را پست کنم: “nO inTrinSic VALue”. حروف بزرگ ترکیبی یک الگوی رفتاری باب اسفنجی است. بر اساس تکرار چیزی به شیوه‌ای کودکانه برای تمسخر آن است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در این پیام می گوید:

«من در اینجا در مورد دارایی‌های کریپتو صحبت می‌کنم. آیا در گذشته تهدیدی بوده است؟ بله، زیرا وقتی به بسیاری از تراکنش‌های مشکوک در حال وقوع نگاه می‌کنید، در بین بسیاری از پرداخت‌های مربوط به فعالیت‌های مجرمانه که اغلب انجام می‌شوند، دارایی‌های رمزنگاری را پیدا می‌کنید. من هیچ نامی را ذکر نمی‌کنم، اما ما می‌دانیم که اوه، ما در اینجا در مورد چه چیزی صحبت می کنیم.»

او در مورد چه چیزی صحبت میکند؟ بیت کوین البته.

اتریوم

در سال 2022 سخنراني راجع به اتریوم وجود نداشت، اما جوزف لوبين، يكي از بنيانگذاران اتريوم، سال گذشته در گردهمایی به نام CeFi to DeFi شركت كرد: آيا می‌توان امور مالي جهاني را بازسازی كرد؟

در طول بحث‌های چند مورد به اتریوم اشاره شد، اما هیچ یک از سخنرانان اصلی موافق یا مخالف نبود. اما در مقابل، بیت کوین نمونه بارز همه چیز اشتباه در کریپتو بود.

دیفای

اندرو بیلی (رئیس بانک انگلستان) تاکید کرد که دیفای (DeFi) و کریپتو در دنیای جداگانه‌ای که قوانین عادی در آن اعمال نمی‌شود، یعنی دنیایی از اصول آزادی‌خواهانه که به‌طور مستقل عمل می‌کند، نمی‌مانند.

وی همچنین ایده بانک مرکزی را به عنوان یک ذهن یا نهاد کنترل‌کننده معرفی کرد که قوانین و مقرراتی را برای مردم تعیین می‌کند. در مقابل، او DeFi را به عنوان کار بر روی هوش مصنوعی توصیف می کند. آیا دنیایی وجود دارد که در آن ذهن انسان کنترل کننده ای وجود نداشته باشد؟ پاسخ او منفی است، اما او اذعان می‌کند که DeFi مقررات طراحی را بسیار پیچیده‌تر می‌کند.

استیبل کوین‌ها

در جلسه استقبال، فرانسوا ویلروی دو گالهو گفت:

«در میان دارایی‌های کریپتو نسل دوم، دارایی‌های با نام استیبل کوین‌ها یا دارایی‌های با پشتوانه بانکی، سعی می‌کنند با پیوند خود به ارزهای فیات و دارایی‌های مستقل، نوسانات خود را کاهش دهند. با این حال آنها چندپارگی و … عدم قطعیت‌های نظارتی و عملیاتی را ایجاد می‌کنند. در اینجا نیز سوابق تاریخی وجود دارد، بانکداری آزاد در قرن 18 و 19 که هر بانک خصوصی اسکناس خود را منتشر کرد.»

درست است که برخی از پایدارهای الگوریتمی هرچیزی به جز پایداری هستند و پیوند خود را از دست می‌دهند. اما USDC عمومی، دارای پشتوانه دارایی، منبع باز است و ماهانه برای اثبات ذخایر خود حسابرسی می شود. نیک کارتر مقایسه بانکداری رایگان را رد می‌کند و نشان می‌دهد که نخبگان پولی اغلب در مورد استیبل کوین‌ها اشتباه می‌کنند.

کریستین لاگارد در جلسه مصاحبه خود به این نکته اشاره کرد که لازم نیست بین استیبل کوین‌ها و CBDCها انتخاب کرد یا یکی از آن‌ها باشد.

جان ویلیامز (رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک) اظهار داشت که استیبل کوین‌ها پتانسیلی برای مقاصد پرداخت فرامرزی و عمده فروشی دارند. اما همچنان نگرانی‌های در استفاده از آن‌ها وجود دارند: حفاظت از سرمایه‌گذار، ثبات مالی، شفافیت، پشتوانه بسیار مطمئن، و تبدیل قابل اعتماد به دلار در زمان استرس بازار برای جلوگیری از وضعیت بانکی از جمله این نگرانی‌ها هستند.

ویلیامز همچنین عقیده داشت که ارزهای دیجیتال به طور کلی دارای ایرادات اساسی هستند. آنها به دلیل نوسان ارزش‌ها، عدم شفافیت و هزینه‌های شدید تراکنش‌ها به عنوان وسیله مبادله‌ای عمل نمی‌کنند. او همچنین به هزینه‌های زیست محیطی برخی از رمزارزها که اشاره دیگری به بیت کوین است، اشاره کرد.

آن دسته از سخنرانانی که استیبل کوین‌ها را به طور کامل درک کرده بودند، تمایز واضحی بین سکه‌های مبتنی بر دارایی و کاملاً مطابق با مقررات قانونی در مقابل سکه‌های الگوریتمی کمتر قابل اعتماد ایجاد کردند.

CBDCها

همچنین از سخنرانی افتتاحیه کارستن:

«CBDC با پنج پروژه تکمیل‌شده و حداقل سه پروژه دیگر در سال جاری، اولویت مهمی برای مرکز نوآوری BIS است. این پروژه‌ها شامل کار بر روی CBDC خرده‌فروشی برای عموم مردم و CBDC عمده فروشی برای استفاده توسط موسسات مالی به ویژه در قالب چند CBDC هستند که پرداخت‌های مرزی را سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر می‌کند.»

کریستین لاگارد گفت که یورو دیجیتال تا کنون به موقع و با بودجه است. از اینجا پیش از انتقال به آخرین مرحله آزمایش و اجرا، یک سفر دو ساله خواهد بود.

برایان پی بروکس (مدیر اجرایی Bitfury) در طول گردهمایی آیا DeFi به پول مستقل نیاز دارد؟ این دیدگاه را ارائه کرد:

آنچه همه اینها در مورد سیستم پرداخت می‌گوید ارتباط زیادی با این دارد که آیا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کنترل می‌شوند یا خیر، در این صورت ما به DeFi به عنوان بخشی از سیستم پرداخت نیاز نداریم. در آن مرحله شما یک سیستم فرماندهی و کنترل مرکزی برای تسویه پرداخت خواهید داشت. و ما به نوعی می‌بینیم که چگونه به نظر می‌رسد. من به اعتراض کامیون‌داران کانادایی به عنوان نمونه‌ای از زمانی که دولت‌ها سیستم را تحت کنترل می‌گیرند، باز می‌گردم. در آن سطح، آن‌ها می‌توانند تعیین کنند که چه چیزی پرداخت می‌شود و چه چیزی پرداخت نمی‌شود، چه حواله‌هایی لغو می‌شود و چه چیزی نمی‌شود.»

جروم پاول (رئیس شورای حکام) در طول جلسه خود به مقاله بحثی که اخیراً در مورد آینده پول منتشر شده است اشاره کرد. در حالی که فدرال رزرو هیچ تصمیمی در مورد صدور CBDC یا در مورد طراحی فناوری نگرفته است، آنها چهار اصل کلیدی را برای هدایت تفکر خود بیان کرده‌اند:

  1.  CBDC  باید از حریم خصوصی کاربران اطمینان حاصل کند.
  2. اما همچنین برای جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم قابل تأیید هویت باشد.
  3. یک CBDC ایالات متحده توسط سیستم بانکی فعلی واسطه می‌شود تا از توانایی بخش خصوصی برای نوآوری، مدیریت هویت و اعمال چارچوب های AML استفاده کند.
  4. در نهایت CBDC به عنوان وسیله‌ای در دسترس برای معاملات بین مشتریان واسطه‌های مختلف عمل کند.

XRP

درست مانند اولین اجلاس نوآوری BIS، هیچ سخنران یا گردهمایی از ریپل (Ripple) در آن حضور نداشتند و هیچ اشاره‌ای به ریپل یا XRP در هیچ جلسه‌ای نشد. من در اینجا تحلیل بیشتری در مورد چشم انداز Ripple و XRP دارم.

نتیجه‌گیری و نکات مهم

لوئیز پریرا داسیلوا (معاون مدیر کل، بانک تسویه حساب های بین المللی) خلاصه‌ای مناسب از تفکر BIS و بانک مرکزی در جلسه سخنان پایانی ارائه کرد:

«نوآوری دیجیتال در حال تغییر شکل دنیای اطراف ما از جمله دنیای مالی است. این می‌تواند منجر به فرصت‌ها و همچنین چالش‌هایی شود. فرصت‌های جدید می‌توانند کارایی و شمول را افزایش دهند، اما همچنین می‌توانند با خطر بی‌ثباتی و پراکندگی طرد شوند. بانک‌های مرکزی باید در خط مقدم این تحولات بایستند تا اطمینان حاصل کنند که فناوری نیرویی برای تحول مثبت است. آنها نه تنها باید سیاست‌هایی را برای رسیدگی به این تغییرات اعمال کنند، بلکه باید خود را نیز نوآوری کنند.»

پیشنهادات من (اینها کاملاً نظرات شخصی هستند):

بانک‌های مرکزی: تمایل به حفظ وضعیت موجود خود با کنترل فناوری و نوآوری دارند. موضع ایدئولوژیک آنها این است که انسان‌ها باید سیستم‌های مالی را اداره کنند و آنها بهترین افراد برای انجام این کار هستند.

رمزارزها به طور کلی: بانکداران اعتبار رمزارزها را رد می‌کنند اما فرصتی را برای استفاده مجدد از فناوری زیربنایی برای ساخت CBDC می‌بینند.

استیبل کوین‌ها: به استثنای معدودی از استیبل کوین‌ها مانند USDC، همه در نهایت توسط رگولاتورها هدف قرار خواهند گرفت. Circle (صادرکننده USDC) با کار در سیستم برای تبدیل‌شدن به یک بانک کریپتو از این امر جلوگیری می‌کند.

CBDCها: اولویت اصلی BIS و بانک‌های مرکزی باقی می‌مانند. اگرچه بسیاری می‌گویند هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است، ماهیت اغوا کننده کنترل مالی اضافی از طریق این فناوری غیرقابل مقاومت خواهد بود. این امر در لباس مقدس AML، KYC و ضد تروریسم پوشانده خواهد شد، اما منجر به کنترل بیشتر دولت بر معاملات خواهد شد مگر اینکه متوقف شود.

بیت کوین: به گفته بانک مرکزی، بیت کوین ضد محیط زیست است، ارزش ذاتی ندارد و توسط مجرمان استفاده می‌شود. من معتقدم که بحث تغییر آب و هوا علیه بیت کوین دلیل اصلی کم شدن خرید نهادی است و قیمت آن هنوز 40 درصد کمتر از بالاترین قیمت تاریخ است. یک کلمه به نخبگان: نگرانی زیست محیطی یک مشکل واقعی است، راه حل آسانی ندارد و احتمالا بدتر می‌شود.

اتریوم: از آنجایی که اتریوم اواخر امسال از اثبات کار به اثبات سهام می‌رود، می‌تواند از توصیف متخلفان محیط‌زیست فرار کند. در آن مرحله، ممکن است رمزارز مورد تایید و دوستدار سبز برای پذیرش سازمانی باشد. و سپس مراقب باشید.

XRP و همه ارزهای دیجیتال دیگر: حتی در رادار BIS هم نیستند. نخبگان مالی در دستور کار خود بسیار شفاف هستند. به غیر از متنفر بودن از بیت کوین، دوست داشتن CBDC‌ها و تحمل برخی از استیبل کوین‌ها، آنها در مورد هیچ توکن دیگری صحبت نمی‌کنند.

DeFi: به‌عنوان یک تهدید برای سیستم‌های قدیمی جدی گرفته می‌شود، اما بانکداران با یک پاسخ درگیر هستند. مانند همه محصولات مالی دیگر، هدف اصلی وارد کردن DeFi به سیستم های فعلی برای اعمال مقررات است.

منبع: Seeking Alpha

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *