20 اردیبهشت, 1403 | May, 9, 2024
مقالات منتخب سردبیر

چطور در معاملات ارزهای دیجیتال بر احساسات مسلط شویم و ریسک را مدیریت کنیم

هنگامی که نوبت به معامله می‌شود، چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ریسک نوسانات شدید قیمت در بازار انجام دهید.

ترکیبی از تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال می‌تواند برای تعیین ارزش واقعی یک شرکت یا دارایی استفاده شود و شانس موفقیت بیشتری را با یک سرمایه‌گذاری خاص تضمین کند و در عین حال ریسک شما را در طول مسیر کاهش دهد.

اما برای کنترل ریسک نیاز به یک برنامه دارید.

تسلط بر احساسات

ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک موفقیت آمیز در به حداقل رساندن نتایج غیرمنتظره مهم است و به کاهش کلی زیان شما منجر می‌شود.

یک برنامه مدیریت ریسک موفق نیز باید به موازات سوابق تجارت ارز دیجیتال شما اجرا شود و در کنار آن، رفتار تجاری ضعیف را مهار کند و در عین حال انتظارات اساسی شما را توجیه کند.

گاهی اوقات وسوسه منجر به انتخاب‌های ضعیف می‌شود و این گونه رفتار معمولا در بازاری که توسط ترس و طمع هدایت می‌شود بسیار مشهود است.

با کاهش عادات معاملاتی مضر یا منفی، می‌توان امیدوار بود که سود را افزایش داد.

تعیین نوع معامله‌گری و مهارت‌های فردی

یکی از اجزای کلیدی یک برنامه مدیریت ریسک موفق، تعیین نوع معامله‌گری و مهارت‌های شما در حال حاضر است:

«معمولاً نه سودمی‌کنم و نه ضرر»: بعبارتی سود و زیان شما سر‌به‌سر می‌شود و این می‌تواند نشان دهد که مدیریت ریسک شما مؤثر بوده است. با این حال، شما همچنین بیش از حد ریسک گریز هستید. نمی‌توانید از فرصت‌های قابل توجهی استفاده کنید یا به سختی می‌توانید هزینه‌های معاملاتی را پوشش دهید.

«من سود ناچیزی به دست می‌آورم»: این می‌تواند نشانه‌ای از مؤثر بودن مدیریت ریسک شما باشد. با این حال، همچنین نشان‌دهنده این است که اجازه نمی‌دهید معاملاتتان به‌طور کامل اجرا شود. معمولاً با تصمیمات هیجانی که با عجله گرفته می‌شوند هدایت می‌شوید و موقعیتی را زودتر از زمان مناسب آن تمام می‌کنید. این حالت بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که در کار خود مهارت نداشته و در معاملات خود بدون برنامه ریزی و فاقد هرگونه استراتژی معاملاتی هستند.

«من سود زیادی به دست می‌آورم»: وقتی این اتفاق می‌افتد، نشانه آن است که استراتژی مدیریت ریسک شما به خوبی کار می‌کند و با اعمال اندازه‌های معاملاتی برای ریسک مناسب، به اوج ریسک گریزی رسیده‌اید. این معمولاً نشانه این است که شما موقعیت‌ها را با قیمت‌های از پیش‌تعیین‌شده می‌بندید و به دیگران اجازه می‌دهید مسیر خود را بروند.

«من معمولا ضرر می کنم»: وقتی این اتفاق می افتد می‌تواند نشانه ای از این باشد که شما درک محدودی از چرخه های بازار دارید، باید تحقیقات خود را در مورد طبقه دارایی که در آن سرمایه‌گذاری می کنید بیشتر کنید و تمایل به انتخاب پروژه‌ها، سکه ها و توکن‌هایی دارید که نقدشوندگی پایینی دارند.

از این شخصیت‌هایی که توصیف شد می‌توانید به عادت‌های معاملاتی و ذهنیت تجاری خود پی ببرید. یعنی اینکه شناسایی کنید چه عادت‌ها و رفتارهایی به شما کمک می‌کند سود یا زیان کنید.

سعی کنید صبور و منطقی برخورد کنید. احساسات را از جنبه روانشناختی معامله حذف کنید و در عین حال صرفاً به اطلاعاتی مانند قیمت، حجم، اخبار و روند متکی باشید.

انرژی یا سرمایه خود را روی یک کار یا یک چیز سرمایه گذاری نکنید. یا به اصطلاح تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید

مهم نیست که یک فرصت تجاری خاص چقدر وسوسه‌انگیز یا امیدوارکننده به نظر می‌رسد، هرگز ایده خوبی نیست که تمام پول خود را در یک خط تولید قرار دهید.

به طور کلی، گسترش یک نوع خاص از طبقه دارایی (و همچنین ترکیبی سخاوتمندانه از طبقات مختلف دارایی در پورتفولیوی شما) معیار کافی برای کاهش ریسک تغییرات قیمت بیشتر در یک صنعت/بازار خاص است.

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به این معنی است که هر معامله، حتی یک معامله به ظاهر عالی، می‌تواند سقوط کند و منجر به زیان قابل‌ توجهی شود. بنابراین، توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاری در 5 یا تعداد بیشتر سکه‌های متفاوت را شروع کنید.

از ویژگی توقف ضرر صرافی استفاده کنید

به یاد داشته باشید زمانی که از تجارت دور هستید مانند زمان استراحت یا در محل کار  خود هستید و به برنامه صرافی دسترسی ندارید از ویژگی توقف ضرر (Stop loss) یا حد ضرر صرافی استفاده کنید و از آن به نفع خود استفاده کنید.

معامله‌گران جدید بارها و بارها در ترکیب یک استراتژی خروج مناسب شکست می‌خورند و در زمان مناسب از معامله خارج نمی‌شوند. این  معامله‌گران اغلب زمانی سر وقت رایانه خود می‌آیند که می‌ببینند سبد رمزارزهای مورد علاقه آنها 20 درصد کاهش یافته است و در روند جدیدی به سمت نزول توسعه یافته است.  یک استراتژی خروج مناسب نه تنها ریسک شما را کاهش می دهد، بلکه اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر ضررهای خود داشته باشید.

در نهایت، استفاده از استراتژی خرید و هولد کردن می‌تواند وسوسه انگیز باشد و برای مدت طولانی از فروش خودداری کنید. اما این رویکرد منفعل به دلیل سادگی اغلب برای معامله‌گران جدید وسوسه‌انگیز است و اغلب به اشتباه با کاهش ریسک مرتبط است.

با این حال، بعید است که با ایمن کردن بیش از حد و احتیاط زیاد به برد قابل توجهی دست یابید. بنابراین شیرجه بزنید، ریسک کافی را بپذیرید و مطمئن شوید که نقشه‌ای منطقی را ترسیم کرده‌اید. تجارت کریپتو در صورت اجرای صحیح می‌تواند یک تلاش سرگرم‌کننده و سودآور باشد.

منبع: coindesk

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *