11 اردیبهشت, 1403 | April, 29, 2024
اخبار اخبار فوری منتخب سردبیر

صرافی BingX آشکارا از کاربران ایرانی پشتیبانی می کند و تحریم ها را به چالش می کشد.

یک ادمین تلگرام برای BingX مدعی است که این صرافی «هیچ مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و حتی امکان احراز هویت با کارت ملی وجود دارد».

 

صرافی کریپتو BingX به کاربران ایرانی تحریم شده اجازه می دهد تا از محدودیت ها فرار کنند. این صرافی صراحتاً نسخه ایرانی وب سایت خود را نمایش می دهد و مقامات آن در گروه تلگرام رسمی صرافی به زبان فارسی اظهاراتی را بیان کرده اند. بر اساس ترجمه یکی از این جملات، صرافی بینگ ایکس با کاربران ایرانی مشکلی ندارد و حتی با کارت ملی نیز امکان احراز هویت وجود دارد.

 

مبادله در رابط آن، که بر اساس قوانین دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) ممنوع است.

 

در پست دیگری در BingX Discord رسمی، یکی از کاربران پرسید که آیا “محدودیتی برای ثبت نام از ایران وجود دارد” در مورد تأیید این پلتفرم. یک نماینده BingX پاسخ داد: “باید خوب باشد.” “فقط دستورالعمل ثبت نام خود را دنبال کنید.”

 

 

ایران از سال 1979 تحت تحریم‌های مختلف بوده است. ایالات متحده و سازمان ملل این کشور را به نقض گسترده قوانین بین‌المللی از جمله مصادره اموال متعلق به شرکت‌های آمریکایی، تأمین مالی تروریسم و غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم کرده‌اند. ایران این ادعاها را رد کرده است.

 

تحریم‌ها عموماً ساکنان ایرانی را از استفاده از صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال منع می‌کند و این صرافی‌ها در صورت معامله با ایرانی‌ها در معرض خطر مسدود شدن از بازارهای ایالات متحده و جهانی هستند. به گفته OFAC، موسسات مالی خارجی (FFI) در صورتی که آگاهانه تراکنش‌های مربوط به خرید یا فروش ریال ایران را انجام داده یا تسهیل کنند، «تحریم‌های حساب خبرنگار و پرداختنی و تحریم‌های مسدودکننده» را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 

با این حال، به نظر می رسد که در صرافی BingX، ریال ایران – یک ارز تحت تحریم OFAC – به طور مستقیم با سایر دارایی های رمزنگاری قابل مبادله است.

 

بر اساس داده‌های CoinMarketCap، BingX بیش از 974 میلیون دلار در روز حجم معاملات را تسهیل می‌کند. این باعث می شود که یکی از 20 صرافی برتر ارزهای دیجیتال در جهان باشد. طبق داده‌های وب‌سایت رسمی آن، این صرافی یک شرکت خدمات مالی ثبت‌شده در جمهوری لیتوانی است که به آن مجوز انجام تجارت در اتحادیه اروپا را می‌دهد. همچنین در استرالیا به عنوان صرافی ارز دیجیتال مجوز دارد و از سنگاپور فعالیت می کند.

مانند همه موسسات مالی جهانی، نهادها در استرالیا و لیتوانی باید از تحریم‌های OFAC ایالات متحده و هرگونه تحریمی که کشورهای خود یا اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می‌کنند، پیروی کنند.

 

 

با این حال، با وجود چنین الزاماتی، صرافی به طور عمومی از کاربران ایرانی در کانال های اجتماعی و وب سایت رسمی خود درخواست می کند. قبل از نوامبر 2021، صرافی به نام Bingbon شناخته می شد. BingX توسط جاش لو در سال 2018 تاسیس شد و ادعا می کند که به بیش از 10 میلیون کاربر خدمات ارائه می دهد. ملیت بنیانگذار فعلی آن مشخص نیست.

 

 

به گفته یکی دیگر از نمایندگان BingX، “ایران در لیست کشورهای دارای محدودیت قرار دارد.” با این حال، “این به معنای ممنوعیت ارائه خدمات نیست.” علاوه بر این، صرافی خدمات ریالی ایرانی خود را نیز تبلیغ می‌کند و می‌گوید: «آیا می‌دانستید که می‌توانید تتر را با ریال در Bing X بخرید و بفروشید؟»

 

 

BingX تنها صرافی مجاز ارز دیجیتال نیست که در حال دور زدن تحریم‌ها برای کاربران ایرانی دستگیر شده است. در جولای 2022، رویترز گزارش داد که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، Binance، به شهروندان ایرانی خدمات ارائه می دهد. در آن زمان، بایننس این ادعا را رد کرد و اظهار داشت که “به شدت” به الزامات تحریم ها پایبند است.

در نوامبر 2023، صرافی با یک معامله 4.5 میلیارد دلاری با وزارت دادگستری و خزانه داری ایالات متحده موافقت کرد و اعتراف کرد که نتوانسته سیاست مؤثری در برابر پولشویی حفظ کند. مدیر عامل سابق آن، چانگ پنگ ژائو، نیز به نقض قانون رازداری بانکی اعتراف کرد.

 

 

در ماه مه 2023، صرافی پولونیکس همچنین 7.6 میلیون دلار تسویه حساب به OFAC به دلیل عدم بررسی ماسبق کاربران از کریمه، کوبا، ایران، سودان و سوریه که قبل از اجرای کنترل‌های «مشتری خود را بشناسید» در صرافی ثبت نام کرده بودند، پرداخت کرد.

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *