13 اردیبهشت, 1403 | May, 2, 2024
اخبار منتخب سردبیر

قزاقستان 500 درصد مالیات ماینرهای بیت‌کوین را افزایش می‌دهد

مقامات قزاقستان در روزهای اخیر شرایط نظارتی سخت‌تری را برای ماینرهای بیت‌کوین در نظر گرفته‌اند، وضعیتی که می‌تواند برخی ماینرها را برای مهاجرت به کشورهای دیگر تحریک کند.

همانطور که خبرگزاری محلی Kazinform در 4 فوریه گزارش داد، مقامات قزاقستان به دنبال افزایش مالیات بر برق برای ماینرهای ارزهای دیجیتال از یک tenge به ​​پنج tenge (از 0.0023 دلار به 0.012 دلار) هستند.

Marat Sultangaziev، معاون اول وزیر دارایی قزاقستان، همچنین پیشنهاد کرد که ماینرهای کریپتو باید مالیات ماهانه برای تجهیزات بپردازند، خواه پاداش بلوک دریافت کنند یا حتی ASIC را روشن کنند. معاون وزیر این ایده را با مالیات مشابهی مقایسه کرد که اپراتورهای کازینو بر روی دستگاه های خود می‌پردازند.

روز قبل، بگدات موسین، وزیر توسعه دیجیتال قزاقستان، در فیسبوک شخصی خود پستی را منتشر کرد تا به ماینرهای ثبت نشده “خاکستری” به دلیل مصرف 1 گیگاوات برق کشور حمله کرد.

معدنچیان خاکستری به شدت به سیستم انرژی ما آسیب می‌رسانند. اکنون هزینه انرژی استخراج غیرقانونی از معادن بیش از 1 گیگاوات برآورد شده است.

قوانین فعلی در قزاقستان، به اصطلاح «معدن‌های خاکستری» را از «معدن‌های سفید» متمایز می‌کند. ماینرهای سفید کسانی هستند که در یک رجیستری جدید در وزارت توسعه دیجیتال ثبت نام کرده‌اند. این وزارتخانه با سرعت در حال کار برای ثبت ماینرها در پایان سال 2021 بود.

در راستای این فشار برای ثبت نام، موسین همچنین به ماینرهای رمزارز خاکستری ثبت نشده توصیه کرد که تحت سیاست جدید این وزارتخانه قرار گیرند.

این خبر پس از آن منتشر شد که دولت برای اکثر ماه ژانویه برق استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال را قطع کرد. قطعی برق بخاطر این بود که کشور با کمبود انرژی گسترده و اعتراضات گسترده به دلیل افزایش قیمت سوخت مواجه بود. با بالا گرفتن اعتراضات، دولت، برق را در سراسر کشور قطع کرد و باعث کاهش قدرت هش برای استخرهای اصلی شد.

در حالی که اینترنت دوباره در دسترس  است، انرژی کمیاب است. اگرچه گزارش‌های قبلی می‌گفتند که مقامات انرژی قزاقستان فقط در حال برنامه‌ریزی برای مسدود کردن برق استخراج‌کنندگان تا پایان ژانویه هستند، چندین ماینر در این کشور به The Block گفتند که هنوز منتظر هستند.

Makhat Serikuly، مشاور ماینینگ BlockchainKZ، به The Block گفت: «ما دوباره آنلاین شده‌ایم، اما برق هنوز محدود است. قبلا برق مازاد داشتیم، اما اکنون کسری برق داریم. بنابراین دولت برق ماینرها را قطع می‌کند.»

کانات امرن، یک ماینر قزاق، تایید کرد که وضعیت وخیم است. امرن گفت: «ماینرها نمی‌توانند بدون برق کار کنند و در حال حاضر، ماینرهای سفید برق خود را قطع کرده اند.»

زمانی که چین در اوایل سال 2021 ماینینگ ارزهای دیجیتال را سرکوب کرد، کشور همسایه قزاقستان با برق ارزان خود، از سیل ماینرها استقبال کرد. پس از ایالات متحده و جلوتر از روسیه، به سرعت به دومین منبع بزرگ قدرت هش بیت‌کوین تبدیل شد.

با این حال، همانطور که ماینرهای محلی به The Block اشاره کردند، با توجه به اینکه وضعیت در قزاقستان نامشخص است، ماینرها به طور فزاینده‌ای به دنبال نقل مکان به ایالات متحده یا روسیه هستند.

Didar Bekbau، موسس شرکت ماینینگ Xive.io، اخیراً در توییتی از حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از ادامه استخراج کریپتو در این کشور تمجید کرد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *