16 اردیبهشت, 1403 | May, 4, 2024
مقالات منتخب سردبیر

ماتریکس، پیش‌درآمدی برای بلاک‌چین و تمرکززدایی

در حال تماشای تریلر فیلم ماتریکس چهار (The Matrix Resurrections) با عنوان رستاخیزهای ماتریکس بودم. با دیدن دوباره آن کدهای سبزرنگ معروف، خاطرات فیلم اول ماتریکس در ذهنم زنده شدند. در ماتریکس مجموعه‌ای از ایده‌های بسیار انقلابی و دقیق در مورد تکامل فناوری و نژاد بشر وجود دارد.

آنچه که از داستان قابلیت همکاری بین انسان و ماشین و کنترل نهایی توسط ماشین‌ها در زندگی امروزی خود می­بینیم در واقع خیلی دور از اتفاقی نیست که نزدیک به 22 سال پیش در اولین قسمت ماتریکس اتفاق افتاد.

در فیلم، بدن­‌ها در وان­‌هایی به ماشین‌هایی متصل بودند و این ماشین­‌ها انرژی خود را از بدن­ها می­گرفتند. اکنون ما به صفحه‌هایی خیره می‌شویم که توجه و انرژی ذهنی ما را تخلیه می‌کنند.

ما بیشتر وقت خود را در دنیای دیجیتالی می گذرانیم که در آن با انبوهی از جهان‌های ثانویه دیجیتال درگیر هستیم. هرچند همانند آنچه که در فیلم ماتریکس میبینیم جکی به پشت سر ما متصل نیست اما ابزاری به دست ما چسببیده و چشم ما را اغوا می­کند.

انتخاب، آزادی و اراده آزاد

بسیاری از موضوعاتی که ماتریکس بررسی می‌کند از جمله استقلال، آزادی و شکل­های تمرکززدایی از یک سیستم، همان چیزهایی است که در دنیای بلاک‌چین وجود دارد.

شخصیت‌های ماتریکس می‌خواهند از زندان مجازی خود رها شوند تا آزادی انتخاب داشته باشند. دنیای فناوری بلاک‌چین نیز از مسیر مشابهی پیروی می کند. کریپتو به‌عنوان یک شکل جایگزین ارز، در مقابل یک سیستم متمرکز که توسط بسیاری از شخصیت‌های مخفی کنترل می‌شود به مقابله برخواسته است.

دیفای برای توانمندسازی افراد برای استفاده از محصولات مالی به وجود آمد. این تکنولوژی مدرن ثروت افراد را فراتر از نرخ های محدودی که موسسات متمرکز تعیین می‌کنند افزایش می‌دهد. NFTها هم برای ارائه شکل جدیدی از مالکیت وجود دارند که توسط نهادهای سنتی اداره نمی شود و نمی توان آن را کنترل کرد.

بنابراین، دنیای بلاک چین و تمام ساخته های آن شباهت های زیادی با روایت ماتریکس دارند.

قرص قرمز یا آبی؟

این سوال که قرص قرمز را میخوای یا قرص آبی اساساً مانند این است که بپرسید، آیا می‌خواهید 0.01٪ از حساب بانکی سنتی خود درآمد کسب کنید یا آن سوراخ خرگوش (تمثیلی برگرفته از داستان آلیس در سرزمین عجایب) را بررسی کنید و ببینید محصولات پس انداز کریپتو، شما را به کجا می­برند؟

این نه تنها یک اثر هنری جالب و متاثر از سایبرپانک است بلکه مانند یک پیش‌گو عجیب از نوع نوستراداموس است که آینده را پیش­بینی می­کند.

اعتیاد به فناوری، تمرکززدایی، ادغام انسان و ماشین همه چیزهایی هستند که امروزه با آنها زندگی می کنیم. رمزارز اصلی بیت کوین حدود 10 سال پس از نمایش ماتریکس در صفحه نمایش ما متولد شد. این همه چیزی بود که فیلم ترویج داد.

فناوری بلاکچین به رشد خود ادامه می دهد. نوآوری هایی مانند NFT و DeFi در حال افزایش هستند و حتی جای خود را به ابزارهای دیجیتالی بیشتری می دهند که دنیای ما را تغییر می دهند.

ما مطمئناً هم­‌اکنون در سوراخ خرگوش فرو رفته ایم اما چقدر در آن جلوتر خواهیم رفت؟

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *