7 اردیبهشت, 1403 | April, 26, 2024
اخبار منتخب سردبیر

پس از هشت سال، ویکی‌پدیا پذیرش کمک‌های مالی بیت‌کوین و اتریوم را قطع کرد

  • بنیاد ویکی‌مدیا قبلاً بیت‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین کش را از طریق بیت‌پی می‌پذیرفت.

سازمان مادر ویکی‌پدیا، بنیاد ویکی‌مدیا، دیگر هیچ کمک مالی به بیت‌کوین، بیت‌کوین کش یا اتریوم نمی‌پذیرد، زیرا برخی از اعضای انجمن بحث‌های سه ماهه‌ای را درباره مزایا و معایب کریپتو به راه انداختند.

این خبر اندکی پس از آن منتشر شد که بنیاد یک نظرسنجی انجام داد که در آن بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که می‌خواهند همه کمک‌های ارزهای دیجیتال را متوقف کنند.

بنیاد ویکی‌مدیا در بیانیه‌ای گفت:

«بنیاد ویکی‌مدیا تصمیم گرفته است که پذیرش مستقیم ارزهای دیجیتال را به‌عنوان وسیله‌ای برای اهدا متوقف کند… ما این تصمیم را بر اساس بازخورد اخیر جوامع [داوطلبان و اهداکنندگان] می‌گیریم».

این بنیاد در سال 2014 پذیرش بیت‌کوین را آغاز کرد. در آن زمان، استدلال کرد که افزودن بیت‌کوین به‌عنوان یک گزینه اهدایی به کمک به بنیاد ویکی‌مدیا «تا حد امکان ساده و فراگیر» کمک می‌کند. ویکی‌پدیا از لحاظ تاریخی تاکید زیادی بر یک پلتفرم جهانی‌بودن داشته و در حال حاضر از محتوا به ۳۲۶ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند.

این بنیاد در ابتدا با کوین بیس برای پذیرش کمک‌های بیت کوین قبل از تغییر به BitPay برای تسهیل کمک‌های مالی در ارزهای دیجیتال بیشتر کار کرد.

اما مواجهه ویکی‌پدیا با رمزارزها قبل از ممنوعیت به سختی قابل توجه بود. در سال 2021، بنیاد ویکی مدیا رمزارز را تنها از 347 اهداکننده مختلف دریافت کرد. جولیا برونگس، متخصص روابط اجتماعی بنیاد ویکی‌مدیا، نوشت که کمک‌های ارز دیجیتال تنها 0.08 درصد از درآمد این بنیاد در سال گذشته را تشکیل می‌داد و این بنیاد هرگز «رمزارز» نداشته است.

در سال مالی گذشته بیشترین استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین بود. برونگز در ژانویه نوشت:

«ما هرگز رمزارزها را نگه نداشته‌ایم و کمک‌های مالی روزانه را به ارز فیات (دلار) تبدیل می‌کنیم، که تأثیر زیست محیطی قابل توجهی ندارد.»

زمانی که بحث بر سر کمک‌های ارزهای دیجیتال در ژانویه آغاز شد، مهندس نرم افزار و سردبیر ویکی پدیا، مولی وایت خاطرنشان کرد که تنها 400 عضو جامعه در این بحث شرکت کردند.

منبع: Decrypt

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *