20 اردیبهشت, 1403 | May, 8, 2024
مقالات منتخب سردبیر

قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست؟

ممکن است مفهوم یا اصطلاح «قرارداد هوشمند» را شنیده باشید که اغلب با فناوری‌های بلاک چین مرتبط است. امروز به بررسی این موضوع می‌پردازیم که دقیقاً چیست و چگونه با تجارت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مرتبط است.

چرا به قرارداد نیاز داریم؟

هدف اولیه قرارداد رسیدگی به موضوع اعتماد است. بسیاری از ما در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم که هرگز نامشان را نشنیده‌ایم، به غریبه‌ها وام نمی‌دهیم، و به راحتی به کسی در نقطه‌ای دیگر از جهان اعتماد نمی‌کنیم. دقیقاً به همین دلیل است که ما از اسناد الزام‌آور قانونی استفاده می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که هر دو طرف به قول خود عمل می‌کنند. یک جایگزین، تکیه بر واسطه‌هایی است که از قبل به ما اعتماد دارند. به عنوان مثال به یک صرافی ارز دیجیتال را تصور کنید. از آنجایی که کاربران از قبل به این صرافی و برند اعتماد دارند، آزادانه ارزهای دیجیتال را با افراد غریبه در اینترنت معامله می‌کنند، زیرا می‌دانند که صرافی مورد اعتماد آن‌ها انجام هرگونه معامله را اجرا می‌کند.

با این حال، گاهی اوقات تکیه بر قراردادها یا واسطه‌ها عملی نیست. تصور کنید که می‌خواهید یک محصول دیجیتالی بسیار کم هزینه مانند یک آهنگ یا یک کتاب الکترونیکی را از شخصی بخرید. هزینه ایجاد یک قرارداد یا هزینه‌هایی که باید به واسطه ها پرداخت شود، بدیهی است که نیاز به جایگزینی وجود دارد.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند اساساً برنامه‌ها یا پروتکل‌هایی هستند که جایگزین واسطه‌ها می‌شوند. این قراردادهای هوشمند به طور خودکار شرایطی را که در هر قراردادی وجود دارد اجرا می‌کنند. با استفاده از کد برای خودکارسازی این قراردادهای خوداجرا، طرفین می‌توانند بدون نگرانی در مورد اعتماد، به صورت همتا به همتا تعامل داشته باشند. کاربرد اولیه مفهوم قراردادهای هوشمند را می‌توان با دستگاه‌های فروش خودکار پیدا کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک محصول را انتخاب کنید، پول وارد کنید و دستگاه طوری طراحی شده‌است که به طور خودکار درست‌بودن مقدار را بررسی کند. در صورت وجود، شما محصول خود را دریافت می‌کنید، در غیر این صورت، وجه برگردانده می‌شود.

امروزه این کدها یا قراردادها توسط یک بلاک چین مدیریت می‌شوند. به جای ذخیره قوانین و دارایی های مربوطه در یک ماشین، آنها در یک دفتر کل عمومی ذخیره می‌شوند که مقاوم در برابر دستکاری است و به راحتی قابل بررسی است. به عبارت دیگر، از طریق یک کد خوب طراحی‌شده، یک قرارداد هوشمند قادر است به طور کامل جایگزین هزینه‌ها و مشکلات مربوط به ایجاد و اجرای قراردادهای سنتی شود.

هنگامی که این مفهوم با ارزهای دیجیتال ترکیب می‌شود، به ابزاری قدرتمند در دنیای تراکنش‌های مالی تبدیل می‌شود. به عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که به طور خودکار یک محصول دیجیتالی خاص را زمانی که مقدار مناسبی از ارز دیجیتال به یک کیف پول از پیش تعریف‌شده منتقل می شود، منتشر کند. همه اینها به طور خودکار اتفاق می‌افتد و هر کسی می‌تواند روند معامله را بررسی کند.

منبع: phemex

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *