10 اردیبهشت, 1403 | April, 29, 2024
اخبار منتخب سردبیر

نگاهی اجمالی به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در ماه فوریه

بررسی ماهانه بازار جنسیس در فوریه 2022 بازار را با تمرکز بر عناصر کلان، بیت کوین، اتریوم، لایه 1، دیفای، متاورس/NFT و مقررات تحلیل کرد.

فوریه یک ماه شلوغ در حوزه ارزهای دیجیتال بوده است. تغییرات حیاتی بسیاری رخ داد اماحمله روسیه به اوکراین سرفصل‌ها را اشغال کرد که موجب کم‌رنگ شدن این تغییرات شد.

این جنگ بر شاخص احساسات مشتری تأثیر گذاشت و تغییرات جزئی اما قابل توجهی در بازار ایجاد کرد که باعث کاهش هزینه‌های گس اتریوم شد و باعث شد Anchor و LUNA رشد قابل توجهی را ثبت کنند.

این اعداد همچنین کاهش شگفت‌آوری در NFT و فروش املاک و مستغلات متاورس را نشان می‌دهند. اقدامات خاصی از سوی شرکت‌ها هم نشان می‌دهد که ممکن است در نهایت از پتانسیل بیت کوین برای ایجاد انرژی سبزتر استفاده شود.

1- تحلیل کلان

فوریه ماه جنگ بود. تهاجم روسیه به اوکراین به بازارهای مالی که قبلاً هشدارهای تورم بالایی را نشان می داد، ضربه زد. نتیجه نارضایتی زیاد و احساسات پایین مشتری بود.

شاخص احساسات مشتری

بر اساس شاخص احساسات مشتری (CSI) که سالانه توسط دانشگاه میشیگان منتشر می‌شود، CSI فوریه 61.7 بود که کمترین میزان از بحران مالی جهانی در سال 2011 است. جنسیس هشدار داد که در صورت تشدید جنگ، CSI ممکن است در ماه های آینده به کاهش خود ادامه دهد.

۲ – بیت کوین

بیت کوین همان واکنش بازارهای سنتی را در طول ماه به جنگ نشان داد. با این حال، بازار در پایان ماه فوریه شاهد افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین بود.

بیت کوین به USDT در ماه فوریه

در آخرین ساعات فوریه، قیمت بیت کوین تقریباً 16 درصد افزایش یافت و به 44125 دلار رسید. جنسیس بیان می‌کند که زمان نشان خواهد داد که آیا این جهش بیت کوین را از بازار سنتی جدا کرده است یا خیر. در این گزارش همچنین اشاره شد که 80 درصد بیت کوین در آدرس‌های بلندمدت در پایان ماه نگهداری می‌شد که از احتمال جدا شدن بیت کوین از روایت «دارایی ریسک» پشتیبانی می‌کند.

شرکت ها در حال ورود به استخراج بیت کوین هستند

در نتیجه مشارکت شرکت‌های انرژی سنتی در استخراج بیت کوین، نرخ هش شبکه در ماه فوریه به بالاترین حد خود رسید. علاوه بر این، گزارش جنسیس ادعا کرد که استخراج بیت‌کوین می‌تواند با کاهش آلودگی فلرینگ، به انرژی سبزتر کمک کند، که به نظر می‌رسد هدف شرکت‌های انرژی سنتی است که سرمایه‌گذاری در استخراج بیت‌کوین را آغاز کرده‌اند.

3- اتریوم

ETH به USDT

قیمت اتریوم نیز با افزایش بیش از 8 درصدی روند صعودی بیت کوین در پایان ماه همراه بود.

یکی از نکات قابل توجه اتریوم کاهش کارمزد تراکنش‌های آن بود که مانع توسعه راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ می‌شد. از ژانویه، کارمزد تراکنش‌ها کاهش یافته و در ماه فوریه به 17 دلار رسید که پایین‌ترین سطح از سپتامبر 2021 بود.

جنسیس بیان کرد که Tether، Opensea و Uniswap که بیشتر هزینه‌های گس اتریوم را تشکیل می‌دهند، در طول ماه فوریه کاهش قابل توجهی در حجم نشان دادند که بر هزینه‌های گس تأثیر گذاشت.

علیرغم کاهش هزینه های گس، فوریه ماه آهسته‌ای برای رشد راه حل های لایه 2 در اتریوم بود. اعداد نشان می دهد که TVL (ارزش کل قفل‌شده) در طول ماه 0.68٪ کاهش یافت.

4- لایه 1

در میان توکن‌های با ارزش بازار بزرگتر از 5 دلار، LUNA با افزایش 75 درصدی بالاترین عملکرد را نشان داد و پس از آن Avalanche با افزایش 21.7 درصدی قرار گرفت. از سوی دیگر، سولانا به دلیل تلاش برای هک ماه سختی را پشت سر گذاشت.

لونا

LUNA به USDT

 

جنسیس رشد تصاعدی LUNA را در رابطه با افزایش تقاضا برای USDT در ماه فوریه تجزیه و تحلیل می‌کند، که ناشی از تصمیم DEX Pangolin مبتنی بر Avalance برای پذیرش USDT به‌عنوان استیبل کوین پیش‌فرض و سیگنال‌های ایردراپ طولانی‌مدت مارس به کاربرانی است که بیش از 208 میلیون دلار USDTs قفل کرده‌اند.

USDT با سوزاندن LUNA تولید می‌شود که با کاهش عرضه، قیمت آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه، افزایش تقاضای USDT تعداد LUNA‌ بیشتری را سوزاند و منجر به رشد بیشتر شد.

علاوه بر این، Terra همچنین یک میلیارد دلار حمایت دریافت کرد، یک قرارداد حمایت مالی 40 میلیون دلاری با واشنگتن نشنالز انجام داد و از اول مارس وابستگی خود را به FTX اعلام کرد که به افزایش قیمت کمک کرد.

Avalance

AVAX به USDT

در حالی که Avalanche یک افزایش کلی قیمت دارد، رشد واقعی آن در تعداد تراکنش‌های آن اتفاق افتاده است که به اتریوم نزدیک می‌شود. جنسیس خاطرنشان کرد که این افزایش می‌تواند ناشی از افزایش زیرشبکه‌ها در Avalanche، WGM Airdrops و اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان مهم Avalanche باشد.

سولانا

سولانا در ماه فوریه به دلیل حمله به پلتفرم Wormhole با سوء استفاده 320 میلیون دلاری مواجه شد. Wormholeها به‌عنوان پل‌هایی عمل می‌کنند که چندین بلاکچین را به هم متصل می‌کنند، جایی که کاربران می‌توانند اتریوم‌های خود را برای دریافت رپد اتریوم‌های (whETH)، سازگار با بلاکچین دیگر، سپرده‌گذاری کنند.

تلاش برای هک توسط مهاجمی انجام شد که راهی برای استخراج whETH بدون ارائه هیچ گونه سپرده‌ای پیدا کرد. این ضرر توسط Jump Crypto جبران شد که 120 ETH را به Wormhole واریز کرد تا وثیقه از دست رفته را تأمین کند.

SOL به USDT

در نتیجه این حمله، قیمت سولانا در ماه فوریه روند نزولی داشت.

5- دیفای

اگرچه TVL در پایان فوریه در ابتدای فوریه به طور عمده ثابت باقی ماند و بیش از 220 میلیون دلار بود، پروتکل Anchor بیش از حد عمل کرد و ارزش بازار خود را 127.2% افزایش داد.

ANC به USDT

ارزش کل قفل شده Anchor همچنین افزایش 45 درصدی را از 7.13 میلیارد دلار به 10.32 میلیارد دلار نشان داد.

به گفته جنسیس، این افزایش مجموع تمایل به سمت بازده در شرایط ضعیف بازار اخیر، رشد چشمگیر Terra و تصمیم اکوسیستم Terra برای سوزاندن 450 میلیون دلار LUNA از ذخایر Anchor است.

6- متاورس/NFT

با وجود انتشار گسترده در طول مسابقه Super Bowl، املاک و مستغلات metaverse رشد کمی نشان دادند در حالی که فروش NFT در ماه فوریه کاهش یافت.

متاورس

طبق راهکارهای متامتری، فروش املاک و مستغلات در Decentraland، The Sandbox، Axie Infinity، Enjin Coin و Illuvium در سال 2021 به 501 میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود در سال 2022 تا 1 میلیارد دلار افزایش یابد.

فروش املاک متاورس

از سوی دیگر، نمودار بالا نشان می‌دهد که پس از یک ماه نوامبر بسیار فعال، فروش املاک متاورس در فوریه به روند نزولی خود ادامه داد.

با این حال، تبلیغات متاورس رشد قابل توجهی را نشان داد زیرا J.P. Morgan اولین شعبه متاورس خود را افتتاح کرد، Gucci زمینی را در Sandbox خرید و Everyrealm 60 میلیون دلار سرمایه گذاری در ماه فوریه دریافت کرد.

NFT

NFTها در ماه فوریه تبلیغات خوبی دریافت کردند و تبلیغات مسابقه Super Bowl توسط بیش از 100 میلیون نفر دیده شد. سامسونگ اعلام کرد که گلکسی اس 22 جدید با NFT یادبود عرضه می‌شود. ریس ویترسپون، زینگا و Take-Two پروژه‌های مرتبط با NFT خود را اعلام کردند و خالق توییچ (Twitch) در مورد NFT‌های بازی توییت کرد.

فروش NFT

با این حال، با وجود تبلیغات، اعداد به وضوح کاهش شدید فروش NFT را در فوریه 2022 نشان می‌دهند.

هنگامی که 17 کاربر OpenSea در معرض حمله فیشینگ قرار گرفتند، یک بحران مهم فضای NFT را تحت تأثیر قرار داد که منجر به از دست دادن نزدیک به 3 میلیون دلار NFT شد.

علاوه بر این، CryptoPunks نیز افزایش خود را از دست داد. فروش 104 کریپتوپانک (CryptoPunk) در آخرین لحظه متوقف شد زیرا ظاهراً آنها فقط یک پیشنهاد دریافت کردند که بسیار کمتر از قیمت مورد انتظار بود. این پس از آن بود که سازندگان CryptoPunks علناً به دلیل سوء‌استفاده از برخی از CryptoPunks V1 به دلیل یک قرارداد هوشمند نامناسب عذرخواهی کردند.

7- مقررات

توجه نظارتی بر روی استیبل کوین ها متمرکز شد و ایالات متحده در ماه فوریه شروع به درگیر شدن در فضای کریپتو کردند.

پیشنهادات در مورد استیبل کوین‌ها

ماه با دو جلسه استماع رسمی از مجلس و سنا آغاز شد، جایی که پیشنهادهای کارگروه رئیس جمهور برای برخورد با صادرکنندگان استیبل کوین به عنوان بانک رد شد.

پیشنهاد دیگری از جانب جاش گاتیمر، عضو کنگره ارائه شد، که حفاظت از استیبل کوین‌ها را که توسط یک نهاد غیربانکی واجد شرایط صادر شده‌بود و 100 درصد ذخایر را حفظ می‌کرد، تعیین کرد.

بلافاصله پس از پیشنهاد کنگره، فدرال رزرو نیویورک مقاله ای منتشر کرد که در آن اشاره کرد که نیاز به ذخیره 100 درصدی برای دارایی‌های ایمن می‌تواند منجر به کمبود شود.

دخالت دولت‌ها

در ماه فوریه، وایومینگ اولین ایالتی بود که به بانک‌های کریپتو مجوز داد، رسماً نگهداری دارایی‌های دیجیتال را به عنوان یک فعالیت تنظیم‌شده به رسمیت شناخت و اجازه ثبت DAOها را به‌عنوان شرکت‌های خصوصی با مسئولیت محدود (LLC) داد.

علاوه بر این، ایالت تنسی لایحه‌ای ارائه کرد که به ایالت و شهرداری‌های آن اجازه می‌دهد در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. کلرادو اعلام کرد که مالیات بر روی ارزهای دیجیتال را می پذیرد و کالیفرنیا بیانیه ای را ارائه کرد که نشان می دهد علاقه خود را به پذیرش ارز دیجیتال به عنوان پرداخت برای خدمات دولتی نشان داد.

نتیجه

در حالی که تجاوز روسیه اتاق‌های خبر را در ماه فوریه با اخبار ناامیدکننده اشغال کرد، پیشرفت‌های مثبت زیادی در DeFi، بیت‌کوین و اتریوم رخ داد. با این وجود، رتبه‌بندی احساسات مشتریان ضربه قابل توجهی از جنگ خورد، در حالی که NFTها و فروش املاک و مستغلات متاورس با بحران‌های اقتصادی خاص خود مواجه شدند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *